Wednesday 24 November 2010

FRIVILLIG ARBEID KOSTER!

Tittel på VG (sammenfattet): Studenter, ikke jobb for mye!
The tittle in english: "Students: Don´t work to much!" (Regarding ridiculous norwegian politics)

Refererer til denne artikkelen på VG.no som jeg leste i dag:
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10011615



Lånekassen er noe jeg må forholde meg til mens jeg er her nede. Jeg tjener svært lite her, men slipper likevel ikke unna Lånekassen. Eller, det vil si, jeg slipper unna fordi det er noe som heter betalingsutsettelse. Uten den muligheten hadde jeg ikke kunne vært her rett og slett. Så kjære politikere, tusen takk for at dere i alle fall lar meg få frihet å være her etter studier vet at betalingen kan utsettes. Og tusen takk for at denne betalingsutsettelsen i tillegg koster meg mye, føler det er veldig fortjent!  (Hvordan det er med rentefritak og søknad om dette basert på lav inntekt er jeg egentlig litt usikker på, men det kan jeg i alle fall ikke søke om før etter at ligningen for neste år dokumenterer min lave inntekt. Og kanskje har jeg da tjent for mye i første halvår... det ville ikke forundre meg.)

Ok, men jeg er faktisk villig til å betale hva det koster for dette året her i Tyskland, for det er mer viktig for meg å være her. Men kanskje ikke alle er like villige til det? I for eksempel Australia har de et system som er slik at man ikke trenger å betale tilbake før man får en fulltidsjobb der man tjener en gjennomsnittslønn (eller mer). Kanskje noe for Norge også?

Men det jeg kanskje synes er verst med den norske ordningen, er at den hindrer studenter i å jobbe så mye de vil. Tull rett og slett. 

Hvorfor ikke heller stimmulere til at folk selv vet hva som er best for seg og sitt?

1 comment:

  1. Her er et lite tips fra en som er ansatt hos Lånekassen:

    Jeg vil anbefale deg å se på forskriftene for tilbakebetaling: http://lanekassen.no/Toppmeny/Forskrifter/tilbakebetaling_2010/Annen-del-Rentefritak-betalingsutsettelse-og-ettergivelse/

    Du kan, etter § 12-3, ha rett til rentefritak dersom arbeidsforholdet ditt med ASF varer i minst 12 måneder og dersom din gjennomsnittlige månedlige bruttoinntekt er kr 12 280 eller lavere i den samme perioden.

    Men dersom du jobber ulønnet og frivillig så har du ingen rettigheter... Merkelig, men det er slik kunnskapsdepartementet ønsker det.

    ReplyDelete